Ви є тут

Індекси споживчих цін в Україні та окремих країнах світу у І кварталі 2019 року

10.04.2019

У І кварталі 2019 року в економіці країни хоч і зберігалися інфляційні процеси, проте порівняно з минулорічним періодом, їх темпи сповільнилися.    

Так, у І кварталі ц. р. індекс споживчих цін (далі – ІСЦ) склав 102,4% (у І кв. 2018 року ІСЦ – 103,5%). 

Базовий індекс споживчих цін[1] (далі – БІСЦ) з початку року (березень/грудень) зафіксовано на рівні  101,7%.

Серед основних груп товарів та послуг, за якими обраховується ІСЦ, за 3 місяці цього року (березень 2019 р. до грудня 2018 р.) найбільше подорожчання спостерігалося у групі «зв’язок» − на 6,3% (у І кв. 2018 р. ціни на послуги зв’язку зросли на 4,1%).

Далі за темпами інфляційних процесів у січні-березні ц. р. знаходилися групи «продукти харчування та безалкогольні напої» та «житло, вода, електроенергія, газ та інші види палива», по яких ІСЦ склав 103,4%. Основне зростання цін на продовольчі товари відбулося за рахунок росту цін на фрукти − на 10,3% та овочі – на 27,3%.

На 3,3% зросли ціни і тарифи у групі «алкогольні напої і тютюнові вироби». На інші групи товарів і послуг, які включені до розрахунку ІСЦ, ціни за квартал піднялися на 0,4%−2,5%.

Винятком із загального тренду зростання споживчих цін у січні-березні 2019 року виявилася група «транспорт» − тут ІСЦ склав 98,7%, що обумовлено зниженням цін на паливо і мастила протягом кварталу на 8%.

У останньому місяці кварталу – березні, ІСЦ склав 0,9% відсотка. Подорожчання торкнулося всіх товарних груп, за виключенням групи «предмети домашнього вжитку», де зафіксовано зниження цін на 0,2%. Найпомітніше у минулому місяці подорожчали товари у групі «одяг і взуття» − на 11,3%, що обумовлено стартом продажу нових весняно-літних колекцій цих товарів. Також помітно (на 2,2%) зросли тарифи на послуги у сфері зв’язку.

Споживчі ціни у групі «продукти харчування та безалкогольні напої підвищилися» на 0,4%. Найбільше у цій соціально чутливій групі зазнали сезонного підвищення ціни на овочі (+2,4%) та фрукти (+ 1,7%). При цьому, подешевшали молоко, яйця та олія соняшникова. 

У річному вимірі інфляція становила 8,6% (березень 2019 р. до березня 2018 р.). Зростання цін упродовж року було характерним для всіх груп товарів та послуг. При цьому, найбільше подорожчали:

послуги зв’язку – на 17,5%;

алкогольні напої, тютюнові вироби – на 17,3%;

освіта – на 13,3%;

житло, вода, електроенергія, газ та інші види палива – на 13,2%.

Довідково: за діаграмою, наведеною нижче, можна ознайомитися з актуальними даними щодо рівня інфляції в окремих країнах світу та порівняти їх із відповідними українськими показниками.

______________________

[1] Згідно із Методикою розрахунку базового індексу споживчих цін (наказ Держстату від 30.12.2016 № 263) БІСЦ характеризує інфляцію, яка спричинена тиском з боку попиту та, відповідно, найбільш повно відображає ефекти від зміни реальних монетарних умов. Він показує стійку динаміку цін з мінімізацією короткострокових нерівномірних змін цін, викликаних шоками пропозиції, адміністративним регулюванням.