Ви є тут

Кожен п’ятий підліток в Україні користується електронними пристроями для куріння

Автор:
Пендзин Олег
31.05.2021

Нещодавно я коментував історію про просування в законопроект про поштові пересилки деякими народними депутатами правок про зниження акцизів на тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) на 30% в інтересах однієї із тютюнових компаній. На щастя, цей проект не був розглянутий у ІІ читанні, тож Україна не втратить найближчим часом за різними оцінками від 2 до 3 млрд гривень доходу від акцизів на стіки (хітси) для айкосів.

Чому це важливо не тільки з точки зору економічної вигоди?

Рамкова конвенція ВООЗ з боротьби проти тютюну розрізняє два види заходів стосовно скорочення попиту на тютюн: цінові (податкові) й нецінові, які покликані зменшити привабливість тютюнових виробів й, відповідно, попит на них. І якщо стосовно цінових заходів Україна може похвалитися певними зрушеннями (у 2017 році ухвалений семирічний план підвищення цін на сигарети до мінімальних європейських – це вимога Угоди про асоціацію, а з 2021 запроваджені акцизи на айкоси на рівні із сигаретами), то з неціновими - питання залишається відкритим.

Останні суттєві зміни до антитютюнового законодавства України були у далекому 2012 році, коли заборонили куріння у закладах громадського харчування, а також рекламу та спонсорство тютюнових виробів. Однак, за цей час технології новітніх тютюнових виробів значно просунулися вперед і тепер ми маємо ситуацію, коли на вулицях міст з’являється реклама електронних пристроїв для куріння: вейпів, айкосів і тд, бо заборона на рекламу тютюну їх не охоплює, а самі пристрої дедалі більше стають популярними серед молоді. Статистика свідчить, що кожен п’ятий підліток в Україні нині користується електронними пристроями для куріння. Ще понад 50 відсотків пробували курити електронні сигарети. (https://phc.org.ua/news/sered-molodi-vikom-vid-13-do-15-rokiv-mayzhe-kozhen-pyatiy-kurit-elektronni-sigareti).

Наразі у Верховній Раді України перебуває декілька законопроектів, покликаних вирішити цю прогалину. Наприклад, за ініціативи депутатів Комітету здоров’я нації зареєстровано законопроект №4358 «Про внесення змін до деяких Законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну».

Проект імплементує Директиву 2014/40/ЄС по тютюну, яку за планом дій із виконання Угоди про асоціацію, Україна мала прийняти ще в 2017 році.

Проект №4358 також передбачає заборону реклами електронних пристроїв для куріння, заборону викладки тютюнових виробів у місцях продажу, а також приведення до європейських стандартів медичних попереджень на упаковці тютюнових виробів, які останній раз у нас затверджувалися ще постановою Кабміну М.Азарова у 2011 році.

З огляду на довгострокові шкідливі наслідки вживання тютюну не тільки для здоров’я, а й для економіки, ймовірно, ухвалення законопроекту, який зменшить популярність та поширеність куріння – є гарною ініціативою, особливо, для підтримки працездатного населення держави, адже щорічні економічні втрати від наслідків куріння становлять 3% від ВВП, або 90 млрд.грн. (у тому числі це стосується лікування хвороб, пов’язаних з тютюнопалінням, та соціальними виплатами для осіб, хвороби яких призвели до інвалідизації).