Ви є тут

Накопичувальні пенсії можуть ввести достроково, але не для всіх (Коментар Олега Пендзина виданню «Сьогодні»)

22.05.2020

Міністерство соціальної політики зробило черговий крок для введення накопичувальних пенсій. Він передусім стосується тих, хто зайнятий на важких, шкідливих і особливо шкідливих роботах, в другу чергу – всіх інших.

Сайт "Сьогодні" розібрався, наскільки ця ініціатива допоможе молодим українцям забезпечити собі гідну старість.

Пенсії та пенсії

Нагадаємо, в Україні зараз діють дві схеми виплати трудових пенсій: солідарна ("загальний казан" або перший рівень) і накопичувальна (третій рівень).

Перший рівень – це коли всі працюючі фінансують виплати пенсії нинішнім пенсіонерам за рахунок обов'язкової сплати Єдиного соціального внеску (ЄСВ) їх роботодавцями, а приватні підприємці платять ЄСВ самостійно. Накопичення коштів для особистої пенсії на індивідуальних рахунках працівників не відбувається, свої пенсії вони отримуватимуть за рахунок сплати ЄСВ майбутніми поколіннями. Така схема збереглася з часів СРСР.

Третій рівень функціонує з 2004 року. В цьому випадку приватні особи і (або) їх роботодавці добровільно роблять внески на індивідуальні пенсійні рахунки працівника до недержавного пенсійного фонду (НПФ). Кошти працівника, якому належить рахунок, зростають завдяки інвестиційному прибутку. Після виходу на пенсію він отримуватиме за рахунок цих коштів додаткові виплати до пенсії із солідарної системи.

На сьогодні, за даними Нацфінпослуг, в Україні 63 НПФ, до яких роблять внески близько 900 тис. осіб. Це небагато, оскільки в країні налічується 11,3 млн пенсіонерів і 11,5 млн найманих працівників і приватних підприємців, які платять ЄСВ і в майбутньому стануть пенсіонерами за віком і стажем. Тобто в НПФ бере участь менше 8% працюючих. У країнах Європи їх на порядок більше.

При цьому влада все частіше говорить, що пенсійний вік доведеться підвищувати.

Є ще так званий "другий рівень", який досі не діє, хоча був затверджений ще 2004 року. Головна причина – не в повному обсязі прийнята законодавча база.

Суть – додатково до ЄСВ на індивідуальні пенсійні рахунки працівників спільно роботодавцем і працівником обов'язково, а не добровільно, перераховуються кошти. Далі – аналогічно механізму третього рівня.

В Україні другий рівень пензабезпечення повинен почати працювати з 2021 року, якщо ухвалять всі відсутні для цього закони. Головна мета такої складної системи – забезпечити кожній людині, яка офіційно відпрацювала три з половиною десятка років, гідну пенсію.

Що пропонує Мінсоцполітики

На сайті Мінсоцполітики опубліковано законопроєкт, який пропонує ще до запуску другого рівня пенсзабезпечення ввести три професійні пенсійні програми.

Програма №1 дає право на отримання додаткових пенсійних виплат при досягненні 50 років (вихід на пенсію) і стосується працівників, зайнятих повний робочий день (не менше 80%) на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці (список Кабміну №1). Передбачається, що для отримання таких виплат їх роботодавці повинні додатково збільшити ЄСВ на 15%.

Програма №2 дає право на отримання додаткових пенсійних виплат при досягненні 55 років (вихід на пенсію) і стосується працівників, зайнятих повний робочий день (не менше 80%) на роботах з шкідливими і важкими умовами праці (список Кабміну №2). У цій програмі можуть брати участь працівники ще деяких професій – трактористи, машиністи, екскаваторники, водії дорожніх машин, міського громадського транспорту, доярки, свинарки і ін. Для отримання таких виплат їх роботодавці повинні додатково збільшити ЄСВ на 7%.

Але з огляду на, що у нас не так багато зайнятих на важких і шкідливих роботах (близько 1 млн осіб), в міністерстві передбачили програму №3, яка доступна всім бажаючим.

"Програма №3 дає можливість добровільно брати участь в накопичувальній професійній пенсійній системі на умовах, визначених у колективних договорах, угодах, і на отримання пенсійних виплат після досягнення 55 років", – йдеться в поясненні до законопроєкту.

Тобто, якщо роботодавець вноситиме ЄСВ за свого працівника на 3% більше, то з 55 років такий працівник уже почне отримувати якісь виплати. Але солідарну пенсію, на відміну від "списочників" №1 та №2, він зможе оформити тільки в 60 років. Якщо, звичайно, пенсійний вік на той час не підвищать.

Програма №3 розрахована тільки на тих, кому на 1 січня 2021 року виповнюється не більше 35 років.

На думку заступника міністра Мінсоцполітики Тетяни Сальникової, такі заходи сприятимуть створенню передумов для ефективного функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування.

Експерти: Так, але... ні

Фахівці з пенсійного законодавства схвалюють ініціативу Мінсоцполітики, але говорять про складності її впровадження без ухвалення законів, що дозволяють розпочати роботу другого рівня пенсійного забезпечення.

Як роз'яснив нам пенсійний експерт Віктор Колбун (ексзаступник голови Пенсійного фонду України), для реалізації ініціатив Мінсоцполітики треба ухвалити низку точкових змін до законодавства, які виявляться непотрібними, якщо депутати затвердять відсутній закон: про те, хто отримає право розпоряджатися десятками, а потім сотнями мільярдів гривень внесків майбутніх пенсіонерів – держава чи атестовані (а значить, надійні) недержавні пенсійні фонди.

"Ця проблема не розв'язується багато років, тому що у кожної сторони є своє лобі в парламентах усіх скликань, – каже Віктор Колбун. – Зараз переважає думка, що це все ж повинні бути близько десятка приватних структур, а не один державний фонд-монстр з можливістю корупційних схем. Раніше, навпаки, хотіли створити нове відомство з пенсій. У Мінсоцполітики також пропонують довірити пенсійні гроші приватним атестованим фондам. Але неясно, хто їх атестуватиме, які критерії. Для цього потрібно ухвалювати якісь закони або вносити зміни до чинних законів. Програми хороші, але, по суті, в міністерстві ставлять віз попереду коня. Упевнений, що спочатку треба ухвалити головний закон, який дозволить запустити роботу другого рівня пенсійної системи, а потім вже все інше".

З Віктором Колбуном згоден і член економічного дискусійного клубу Олег Пендзин (ексзаступник міністра економіки). За його словами, подальше затягування запуску другого рівня пенсійної системи призведе до того, що нинішні 30-річні взагалі можуть залишитися без пенсій, як це сталося в Грузії. Там кожному пенсіонеру, який має трудовий стаж, держава за рахунок платників податків виплачує "допомогу для виживання" в розмірі приблизно 70 доларів і не більше. Зате їх бізнес не платить жодних ЄСВ на зарплату. Те ж років через 10 може чекати і Україну, але масштаби 3,7-мільйонної Грузії і 40-мільйонної України непорівнянні.

"Ще одна важлива проблема, але яку не розв'язує влада, – збереження внесків майбутніх пенсіонерів, – зазначив Олег Пендзин. – Система накопичувальних пенсій добре працює в розвинених країнах зі стабільною економікою і низькою інфляцією. І навпаки, в державах з високою інфляцією і там, де пенсійними грошима розпоряджався держава, система рухнула, гроші пропали. Два приклади того – РФ і Болгарія. Сподіваюся, що Україна не піде їх шляхом".

Олег Пендзин каже, що треба послабити обмеження в пенсійному законодавстві, які не дозволяють НПФ інвестувати гроші майбутніх пенсіонерів, по-перше, за кордон, по-друге, в високоприбуткові, але ризикові проєкти. Без цього, на його думку, при темпах інфляції 8-10% на рік пенсійні гроші за 20-30 років не тільки не будуть збережені, а й знеціняться в рази. Але у депутатів руки доходять до ухвалення законів лише про косметичні зміни в пенсійному законодавстві, на кшталт осучаснення пенсій 2017 року.

"Про чинних пенсіонерів тоді подбали, підняли їм пенсії, а майбутнім пенсіонерам не тільки урізали пенсії, а й позбавили можливості самим собі їх накопичити, я говорю про другий рівень пензабезпечення, що, як і раніше, не працює", – констатував Олег Пендзин.

Як бачимо, соціальне міністерство намагається зі свого боку вжити заходів для поліпшення життя на пенсії тим, кому зараз 20-30 років. Але очевидно, що їх зусиль для цього недостатньо. Потрібно, щоб наші парламентарії нарешті звернули увагу на справді важливі закони для життя суспільства, як, наприклад, пенсійні.

Автор: Олександр Панченко

https://www.segodnya.ua/ua/economics/enews/nakopitelnye-pensii-mogut-vve...